iDeal Bancontact Sofort KBC/CBC Belfius   Gratis verzenden (NL) DHL PostNL GDPR/AVG
Onze nieuwe outlet is geopend! Kijk op www.drievooreentientje.nl voor boeken en meer tegen de laagste internetprijs.
ISBN: 9789061131755
Per Boek Wijzer Auteur: Aspden

Toen British Leyland in 1981 de MG-fabriek in Abington nabij Oxford verkocht, wekte dit overal ter wereld protest en verdriet op bij de talloze eigenaren en bewonderaars van dit merk. Hoewel het vermaarde achthoekige embleem nog altijd te bewonderen is op de sportieve versies van de Austin Metro, bleef van een roemrucht Engels merk sportwagens niet meer over dan een dierbare herinnering. De geschiedenis van MG begon in 1924 met de samenwerking tussen William Kimber en Morris Motors, ofschoon de MG (Morris Garages) Car Company Ltd. niet voor 1930 officieel werd geregistreerd. De eerste MG's waren lichtgewicht sportwagens, zoals bij voorbeeld de MG Super Sports Morris, die de respectabele snelheid van 60 mph (96 km/u) wist te bereiken. In 1928 verscheen de MG Midget voor een prijs van slechts 175 pond en weldra boekte de wagen successen in wedstrijden. Heel het begin van de jaren dertig door waren MG's niet te kloppen in races, rally's en snelheidsritten met hun K en J types die topsnelheden bereikten van meer dan 193 km/u. Helaas werd de jonge en energieke firma in 1935 door William Morris (Lord Nuffield) aan de reusachtige Morris Motors Ltd. verkocht en door de firma waarvan men deel ging uitmaken werden wedstrijden prompt verboden. Van nu af aan werden MG's privé ingeschreven, die slechts een minimale fabriekssteun kregen. In 1939 legde `Goldie' Gardner met een geperfectioneerde en gestroomlijnde K3 met een cilinderinhoud van 1106 cc de kilometer met vliegende start af waarbij een eindsnelheid werd bereikt van 328 km/uur. Heel deze periode door had MG ook sportwagens geproduceerd voor normaal gebruik op de weg zoals de Magnette, de TA en TB. Na de Tweede Wereldoorlog bracht MG de TC uit die werd opgevolgd door de TD. Deze klassiek gelijnde sportwagens oefenden meteen een enorme aantrekkingskracht uit, vooral op de jongeren, en werden met groot succes naar de Verenigde Staten van Amerika geëxporteerd. Ook verscheen er een nieuwe Magnette, hoewel dit in werkelijkheid een Wolseley was met een Austin motor en een MG grille - een voorbeeld van een magen die zich in niets van een Wolseley onder-scheidde dan door het aangebracht MG `merkembleem'; :een handelwijze waaraan de moedermaatschappij van tijd kl tijd geneigd was zich over te geven. In 1955 kwam de MGA op de markt, die het presteerde een topsnelheid te bereiken van 100 echte mijlen per uur (160 km/uur). In standaarduitvoering was de wagen een enorm verkoopsucces en hij deed het uitstekend op de race-circuits, waarbij hij in zijn klasse in 1960 Le Mans won. In 1961 kwam de nieuwe MG Midget uit die identiek was aan de Austin-Healy Sprite en ook in Abington werd geproduceerd, in 1962 gevolgd door de beroemde MGB. Met veel wijzigingen en de toevoeging GT bleef de 'B' tot 1980 in produktie toen de benarde financiële omstandigheden van de moeder-maatschappij BL dwongen tot sluiting en verkoop van de fabriek in Abington. Michael Aspden, die zijn hele leven al een groot bewonderaar van MG is geweest, beschrijft in dit boek de geschiedenis van dit roemruchte Engelse sportwagenmerk. Nicky Wright heeft de meeste van de fantastische foto's speciaal voor dit schitterende boek genomen, dat een passende herinnering vormt aan een werkelijk historisch merk.
*

Selecteer hieronder het gewenste exemplaar:

Gratis verzenden
Bestel vóór 12.00u en uw boek wordt vandaag nog verzonden.
Gratis verzending binnen Nederland
Verzending naar België: niet mogelijk
  • library_books Kenmerken
    Uitgever Icob
    Taal Nederlands
    Taal dut
    ISBN13 9789061131755
    ISBN10 9061131758
    Illustraties Nee
    Rubriekspad <Boeken><Gezondheid & Psychologie><Psychologie>
    Rubriekspad <Boeken>
    Druk 1e druk
    Druk 1
    Category Psychologie
    Category Gezondheid & Psychologie
    Category Boeken
    Bindwijze Hardcover
    Auteur Aspden
    Aantal pagina's 96 pagina's
    NUR 600
  • label Onderwerpen