iDeal Bancontact Sofort KBC/CBC Belfius   Gratis verzenden (NL) DHL PostNL GDPR/AVG
Gratis verzending in Nederland. Afhalen ook mogelijk bij ons magazijn in Heerhugowaard.

Bedrijfskundig / Carrière / Economie

 

 

Toon als           
Volgorde

Vasthouden is loslaten

Auteur: Ronald Touwslager

Onze reis naar een wendbare en extreem klantgerichte organisatie

Niet alles kan bij het oude blijven! Voor bestuurders en managers die beseffen dat een voortdurende aanpassing aan de externe werkelijkheid noodzaak is. Dit is echter niet het zoveelste veranderboek. Het is een op feiten gebaseerd verhaal hoe een organisatie wendbaar en extreem klantgericht wordt.


Veel leidinggevenden zeggen wel te willen veranderen, maar in de praktijk houden ze eigenlijk liever vast aan hun eigen positie. Hun calculatie is dat ze weinig te winnen hebben bij een verandering, maar alles te verliezen. Want als je een succesvolle verandering doorvoert dan krijg je misschien een schouderklopje, maar als de verandering mislukt gaat je hoofd onvermijdelijk op het hakblok.


"Veranderen is geen project", stellen de auteurs van dit boek. "Het is een mindset die bijdraagt aan de cultuur van succesvolle organisaties:' Zij delen hun inzichten aan de hand van hun ervaringen met de transformatie die hypotheekbedrijf Obvion de afgelopen jaren door-maakte. De auteurs vertellen hun verhaal niet alleen om andere organisaties te inspireren, maar ook om ze wakker te schudden.

Veertig-plussers in de onderneming

Auteur:

Hoe functioneren oudere medewerkers? Zijn ze star geworden, kunnen ze vernieuwingen niet aan, gaat hun werk achteruit, worden ze het liefst met rust gelaten? Dit boek publiceert de resultaten van een onderzoek waarin aan chefs is gevraagd hoe zij hierover dachten. En confronteert deze meningen met uitspraken van diezelfde chefs over het functioneren van hun oudere medewerkers. Het overgrote deel van de veertig-plussers zit op posities die essentieel zijn voor de organisatie en velen leveren kwalitatief uitstekend werk. Ondanks dat - zo blijkt uit het onderzoek - wordt een niet onaanzienlijk deel van de medewerkers al voor hun vijftigste feitelijk afgeschreven. Ze worden niet meer inzetbaar geacht in nieuwe functies, worden niet meer naar opleidingen gestuurd en ze raken sociaal geïsoleerd Is het dan een wonder dat velen het gevoel krijgen dat ze hun tijd alleen maar aan het uitzitten zijn? Dit boek komt met tal van suggesties om deze, voor arbeidsorganisaties levensgevaarlijke vicieuze cirkel te doorbreken. U vindt er tientallen concrete activiteiten in die het leidinggevend management in staat stellen de functies en het functioneren van veertig-plussers zo te beïnvloeden dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen en hun meerwaarde voor de organisatie kunnen behouden.

Veranderingsmanagement voor Dummies

Auteur: Evard / Gipple

De slimste manier om je werknemers met de veranderingen mee te laten doen. Zijn je werknemers verslaafd aan de status-quo? Geen nood! Twee experts laten je zien hoe je hun houding over veranderingen kunt veranderen. Dit praktische naslagwerk helpt je om een naadloze verandering in je hele organisatie door te voeren. Je vindt alles wat je nodig hebt: van stapsgewijs advies over het effectief communiceren met je werknemers tot specifieke hulpmiddelen om goed met hun weerstand om te gaan.

Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding

vanachter de voordeur naar democratie en verbinding

Auteur: Micha de Winter

Er is een duidelijke relatie tussen opvoeding en de manier waarop het er in de wereld aan toe gaat. Als kinderen van jongs af aan meekrijgen dat het normaal is om er bij het minste of geringste op los te slaan, dan zullen ze als volwassenen hoogstwaarschijnlijk niet erg gediend zijn van het poldermodel. En wie opgroeit in een samenleving of buurt waarin het recht van de sterkste heerst, loopt een flinke kans om van zijn ouders te leren dat praten weinig helpt. Beroemde filosofen en pedagogen, zoals Kant, Dewey, Montessori en Freire legden een direct verband tussen de sociale en politieke misstanden uit hun tijd en de manier waarop kinderen werden grootgebracht. Aan die analyse ontleenden ze de ambitie om met behulp van pedagogische hervormingen de wereld te willen verbeteren. Om allerlei redenen is het tegenwoordig niet meer hip om opvoeding en de toestand in de wereld met elkaar in verband te zien. Opvoeding is nu een individueel project, een soort gedragstherapie. Maar is een kind eigenlijk wel goed opgevoed als hij niet crimineel is geworden? Of als zij niet ten prooi is gevallen aan een loverboy of breezersex? De stelling van dit boek is dat het in opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid om veel meer zou moeten gaan dan gedrag. Bijvoorbeeld om het leren begrijpen en internaliseren van democratisch burgerschap, humaniteit en vrijheid. Wat betekent het om te leven in een democratische samenleving waarin je recht hebt op een eigen identiteit, maar waarin je dan ook anderen datzelfde recht moet gunnen? Hoe bied je weerstand tegen het verleidelijke wij-zij denken, dat enerzijds een veilig gevoel van verbondenheid geeft, maar anderzijds het risico van dehumaniseren en uitsluiten van de ander met zich meebrengt?

Dit boek heeft niet de pretentie om wereldproblemen op te lossen. Maar het heeft wel een hele duidelijke ambitie: namelijk om iedereen die zich met opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid bezighoudt weer flink wat ambitieuzer te maken als het om sociale, maatschappelijke en globale doelen van opvoeding gaat. De manier waarop kinderen worden grootgebracht maakt immers groot verschil. Niet alleen voor hun eigen leven hier en nu, en tijdens de rest van hun bestaan. Maar ook voor de manier waarop mensen dagelijks met elkaar samenleven in allerlei sociale verbanden, voor de mate waarin ze bereid zijn actief te participeren in de politieke gemeenschap, en uiteindelijk ook voor hun betrokkenheid bij het leven en de problemen van mensen elders in de wereld.

Vergaderen en onderhandelen

Auteur: K. Schermer & M. Wijn

Vergaderen en onderhandelen biedt een stevige basis aan iedere vergaderaar en onderhandelaar die de eigen vaardigheden wil vergroten. Het geeft inzicht in wat er in overlegsituaties kan gebeuren, met voorbeelden ter verduidelijking van de theorie. Door oefening kan de lezer zich trainen in een aantal vaardigheden, zoals communiceren, argumenteren, onderhandelen, stemmen, voorzitten en notuleren. De auteurs idealiseren overlegvormen niet: in veel gevallen bestaan er inhoudelijke en persoonlijke tegenstellingen tussen de deelnemers. Juist in die situaties zijn goede manieren van vergaderen en onderhandelen onontbeerlijk voor gezamenlijke besluiten. Vergaderen en onderhandelen reikt de lezer die goede manieren aan. In dit boek is een duidelijk onderscheid tussen twee typen vergaderingen gemaakt: de teamvergadering - overlegsituaties waarin werkzaamheden worden gepland en uitgevoerd om concrete doelen te bereiken, zoals in een projectgroep en in werkoverleg; de bestuursvergadering - allerlei vormen van overleg waarin besluitvorming centraal staat, zoals in vertegenwoordigende lichamen, besturen van stichtingen en verenigingen en ledenvergaderingen. Onderhandelen is een vaardigheid die in tal van situaties nodig is, niet alleen in situaties die ëonderhandeling´ heten. Het is voor jong en oud een onderdeel van het dagelijks leven, zowel in vergaderingen en organisaties als daarbuiten, tussen individuen en groepen die elkaar nodig hebben om hun eigen doel te bereiken. Dit gedeelte is daarom een belangrijk onderdeel van dit boek.

Vergaderen? Niet doen!

Auteur: Ellen de Bruin

Vergaderen? Niet doen! 1e druk is een boek van Ellen de Bruin uitgegeven bij Business Contact. ISBN 9789047007708

Dit boek verklaart de oorlog aan saaie, vervelende en zinloze vergaderingen. Die moeten verdwijnen. Om dat duidelijk te maken, zocht en vond Ellen de Bruin wetenschappelijk onderzoek dat het idee dat vergaderen nut heeft grondig ondermijnt.

Vergaderen brengt het slechtste in mensen naar boven. Sommige mensen doen hun mond niet open, anderen zijn niet meer tot zwijgen te brengen. Die blijven maar laaghangend fruit zoeken, targets uitrollen en punten op de horizon plaatsen. En er wordt nooit iets besloten, want daar is iedereen uiteindelijk te uitgeput voor. Of het was allemaal toch al van tevoren bekokstoofd.

Vergaderen? Niet doen! bevat ook interviews met ervaringsdeskundigen: taalexpert Paulien Cornelisse, hoogleraar organisatiepsychologie Aukje Nauta, kunsthistoricus Henk van Os, socioloog Paul Schnabel en de makers van Fokke & Sukke, RGvT, die elke dag vergaderen. Hoe houden ze het vol?

Wie nooit meer zinloos wil vergaderen, krijgt in dit boek alle argumenten op een rijtje. En een hart onder de riem.

Verkoop je HR!

Auteur: F. van den Berg-van Saparoea

Stel, u overweegt om een afdeling in uw bedrijf te outsourcen. U wilt hierbij verantwoord en vernieuwend te werk gaan, flexibel zijn en de continuïteit waarborgen. Met outsourcen kunt u wellicht kosten besparen, maar wist u dat u daar misschien zelfs mee kunt verdienen? In Verkoop je hr! leest u hoe u op een unieke manier een optimaal resultaat bereikt. Het succesverhaal van het HR Shared Service Center van KPN vormt daarbij de rode draad. Op advies van Kirkman Company besteedde KPN het callcenter, de loonadministratie en de hr-administratie niet klassiek uit, maar bracht deze afdelingen naar de markt. Uiteindelijk ontving KPN een vergoeding voor de verkoop van het HR Shared Service Center. KPN is een van de eerste bedrijven in Nederland die een verregaande grootschalige sourcing succesvol heeft uitgevoerd. De auteurs beschrijven niet alleen alle praktische stappen in het traject, maar ook de ervaringen van de direct betrokken personen. Laat u inspireren door deze innovatieve methode, waar ook uw bedrijf veel baat bij kan hebben. Alle auteurs maakten deel uit van het projectteam dat de sourcing van het HR Shared Service Center heeft begeleid. Vier van hen zijn werkzaam bij KPN, twee bij adviesbureau Kirkman Company, dat KPN bij dit project adviseerde.

Verkoop jezelf

Auteur: Bart Groothuis

praktijkboek voor adviseurs

Verkoopvaardigheden zijn onmisbaar voor interne en externe adviseurs. In de huidige markt is het onontbeerlijk dat adviseurs duurzame relaties met hun opdrachtgevers ontwikkelen en koesteren. Opdrachtgevers willen gemak, genot, gewin en geen-gezeur. Succesvolle adviseurs (h)erkennen deze behoeften en koesteren hun opdrachtgevers. Inhoudelijke kwaliteit is niet voldoende. Succesvolle adviseurs bieden veel meer. Dit praktijkboek geeft inzicht in de essentie van verkopen voor adviseurs, laat zien hoe je positieve emoties bij opdrachtgevers oproept en duurzame relaties ontwikkelt.

Bart Groothuis (1961) heeft in zijn loopbaan als organisatieadviseur ervaren dat 'gewone dingen ongewoon goed doen' veel invloed heeft op de beleving van opdrachtgevers en daarmee op het effect van zijn adviezen. Bart verzorgt regelmatig workshops voor collega-adviseurs die zakelijk meer succes willen boeken. Zijn ervaringen en denkbeelden heeft hij in dit boek gebundeld: recht toe recht aan, vol met tips en praktijkvoorbeelden.