iDeal Bancontact Sofort KBC/CBC Belfius   Gratis verzenden (NL) DHL PostNL GDPR/AVG
Onze nieuwe outlet is geopend! Kijk op www.drievooreentientje.nl voor boeken en meer tegen de laagste internetprijs.

Taal / Muziek

Toon als           
Volgorde

Brewer's concise Phrase and Fable

Auteur: Betty Kirkpatrick

Taal: engels

One of the world's best-loved reference hooks, Brewer's Diaionary of Phrase and Fable has been a bestseller since its first publication in 1870. This concise edition of Dr Brewer's enduring masterpiece offers an astonishing range of different types of information about language and culture, including definitions and etymologies for thousands of unusual words and phrases, hundreds of names from history, fiction and myth, plus generous helpings of legend and folklore.

Britse muziek

een beknopt overzicht van duizend jaar

Auteur: Leo Samama

Sir Thomas Beecham merkte eens op: ‘De Britse muziek is in een staat van eeuwigdurende belofte. Je zou bijna kunnen zeggen dat om een langdurende promesse gaat. ’ Aan de hand van een persoonlijk overzicht van bijna duizend jaar muziek op de Britse eilanden, van Sint Godric tot Thomas Adès, geeft Leo Samama een beeld van de Contenance Angloise, het voorkomen van de Engelse muziek. En daarbij staat Engeland voor Groot-Brittannië, voor de eilanden die zich zo graag afgezonderd lijken te hebben van het Europese continent. Overigens zal uit het verhaal van Samama blijken dat Engeland bepaald niet van de buitenwereld was afgesloten. Van een artistiek isolement is vrijwel nooit sprake geweest. De befaamde (apocriefe) krantenkop: ‘Fog in Channel: the Continent isolated’ moet dan ook letterlijk slechts ‘bij wijze van spreken’ worden opgevat en onderstreept eerder een zeker ‘wishful thinking’ van Engelsen die genoten van hun bepaald zelfzuchtige ‘splendid isolation’ dan de realiteit van het Engelse muziekleven. In de negentiende eeuw was weliswaar veel Engelse muziek schatplichtig aan Duitsland, in de achttiende eeuw aan Italië, in de zeventiende aan Frankrijk, in de zestiende aan Italië en Spanje, en in de vijftiende eeuw aan Frankrijk. Maar omgekeerd speelde ook mee. De Engelsen hadden in de tijd van Dunstable een aanzienlijk invloed op dat deel van het continent dat zij bestuurden, dus een groot deel van het tegenwoordige Frankrijk. In de zeventiende eeuw reisden tal van Engelsen met hun virtuoze virginaal muziek of hun werken voor vedelensembles door Europa, in de late achttiende eeuw dienden de Engelse oratoria van Handel als voorbeelden voor Haydn en Mozart en later ook Beethoven. En verderop in de negentiende eeuw werkten tal van Engelse componisten met veel succes op het continent. Niet minder internationaal zijn de opera’s van Britten, Birtwistle en Knussen, de orkestwerken van Benjamin en Adès.

Brussels kant

Auteur:

In 'Brussels kant' aarzelt Anne Borsboom niet om aangrijpende emoties aan te roeren. Zij toont met haar gedichten, hoe moeilijk bespreekbare onderwerpen lucht krijgen en verbeeldt daarin op poëtische wijze de transparantie rond het oud zijn, het licht om de dood en de zin van het zijn.
Als Anne de laatste dagen van een moeder beschrijft, het overlijden van een vader en momenten met een grootmoeder, wordt de lezer meegenomen in de lichtheid van het bestaan. Een afscheid wordt draaglijker, en dood is minder dood wanneer zij het fenomeen benadert. Voor het titelgedicht liet zij zich inspireren door een vergeelde foto van een jonge vrouw uit de dertiger jaren, gekleed in een zijden jurk met kanten kraag. "Dichten deed ik altijd al. Mijn romantische geest drijft al voorbij de einder sinds mijn bewustzijn. Als een Penelope kan ik 'wevend' en filosoferend wachten op een groot geluk. "

Canada Sayings

Auteur: Bill Casselman

At last! Folk sayings are passed around by word of mouth in a small community where life and work are shared, and Casselman has collected 1,000 absolute beauties in this all new, all Canadian collection. As with the first volume, which was a #1 bestseller and stayed on the National Post bestseller list for a total of 61 weeks (!), these delightful and sometimes pungent sayings are annotated and arranged in over 130 categories, ranging from All is Well and All is Not Well through Anger, Appearance, Canadiana, Clumsiness, Excuses, Fatness, Liars, Machismo, Shyness, Ugliness, and Thinking, to Water, Weakness, Wealth, and Work. No one else writes about our words like Bill Casselman does—he has been called "A Bluenose among schooners on the sea of popular etymology".

Carel de Neree tot Babberich en Henri van Booven

Auteur: Sander Bink

Dit boek gaat over een bijzondere en onderbelicht gebleven vriendschap uit de kunstgeschiedenis van het Haagse fin de siècle: die tussen kunstenaar Carel de Nerée tot Babberich en schrijver Henri van Booven. 'Het mooiste, wat een der allermooiste Hollanders van den laatsten tijd heeft kunnen geven', schrijft de kunstenaar Carel de Nerée tot Babberich (1880-1909) in december 1900. Dat mooiste was Louis Couperus' roman Extaze uit 1892. De Nerée liet zich door Extaze inspireren tot een reeks tekeningen die behoort tot de hoogtepunten van de Nederlandse kunst uit het fin de siècle. Rond 1900 woonde en werkte De Nerée in Den Haag, waar destijds de Art Nouveau meer in zwang was dan in welke Nederlandse stad ook. Zijn allerbeste vriend was de schrijver Henri van Booven (1877-1964), de eerste biograaf Louis Couperus. De Nerée en Van Booven waren bekende verschijningen, dandies, in het uitgaans- en culturele leven van Den Haag. Samen lazen en bewonderden zij Couperus en andere moderne literatuur. Zij kijken tevens hun ogen uit naar de nieuwste tekeningen en schilderijen van Jan Toorop, Georges de Feure, Aubrey Beardsley en Johan Thorn Prikker. Van Booven stimuleert De Nerée bij het scheppen van zijn fijnzinnige oeuvre en De Nerée stimuleert zijn vriend tot het schrijven van diens bestseller Tropenwee uit 1904.

Carl Philipp Emanuel Bach 1714-1788

Auteur: Berge

In de tweede helft van de achttiende eeuw maakte de muziektaal van de barok definitief plaats voor die van de klassiek. Tot de interessantste componisten van die overgangstijd behoort Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), een zoon van Johann Sebastian Bach. Hij was veruit de meest briljante en eigenzinnige componist van zijn generatie. Zijn werk valt onmogelijk onder één stijl te vatten. In al zijn artistieke grilligheid is hij bij uitstek een figuur die gestalte geeft aan de turbulenties van een van de boeiendste periodes in de muziekgeschiedenis.

In deze luistergids schetst musicoloog Pieter Bergé de algemene culturele en muzikale context waarin deze uitzonderlijke componist actief was. Daarnaast geeft dit boek een overzicht van Bachs belangrijkste werken en licht het enkele representatieve passages in detail toe. Een epiloog gaat in op het buitengewone belang van Carl Philipp Emanuel Bach voor de muziek van zijn tijdgenoten en van latere generaties componisten.

Celtic Art

Taal: engels

Auteur: George Bain

Celtic Art is the only indigenous British art form of world significance and this book is a graphically eloquent plea for the establishment of this great national art to its rightful place in schools and colleges where the history of ornament is being taught. Until recently, the classical orientated art-world has regarded the abstract, iconographic and symbolic style of the Celtic artist as something of an enigma, a mysterious archaic survival largely ignored in histories of art. The modern trends away from realism and the interest of the younger generation in psychedelic and art nouveau styles provides favourable ground for the Celtic art revival which the widespread interest in this new edition seems to indicate is possible. When this book first appeared, it was hailed as a 'veritable grammar of ornament'. It is certainly an indispensable reference book and practical textbook for the art student and craftsman seeking simple constructional methods for laying out complex ornamental schemes. The entire chronology of symbols is embrace from spirals through chevrons, step patterns and keys to knotwork interlacings, which are unique to this particular Celtic school. There are also sections dealing with zoomorphics, authentic Celtic knitwear, ceramics and other areas in which the author pioneered in his day. This book deals with the Pictish School of artist-craftsman, who cut pagan symbols like the Burghead Bull, and in the early Christian era designed such superb examples of monumental sculpture as the Aberlemno Cross, the Ardagh Chalice and the counter-parts in the Books of Kells and Lindisfarne. Knotwork Interlacings, owing much of their perfection and beauty to the use of mathematical formulae, are unique to Pictish Art and are found nowhere else than the areas occupied by the Picts. The outstanding achievement of their art was the subtle manner in which they combined artistic, geometric and mathematical methods with magic, imagination and logic, the function being both to teach and adorn. Although incidental to the main educational purpose of this book, there is also an implicit challenge to the art historian and archaeologist. The author frankly admits that the evidence such researches into the art have revealed of a hitherto unsuspected culture of much sophistication in pre-Roman Britain, pose as many questions as are answered. Who were the Picts? Whence the Asiatic origins of the Celtic Art? The instinct to ornament is one of the most basic human impulses that seems to have atavistic roots in the primeval creative and imaginative characteristic that separates man from beast.

Chants de la Fraternite Blanche Universelle

Auteur: Peter Deunov

Repertoire met tekst en partituur